frontpage 9/2011

Velkommen til nr. 9/2011

Læs om fremtidens fly, nye spændende opdagelser i Congo og se, hvordan verdens kulturarv genopstår i den digitale verden.

7. juni 2011

For bare ti år siden fejrede genetikken sin helt store triumf, da det lykkedes at kortlægge det menneskelige genom. Det var en sensation, ikke mindst fordi det faktisk skete hurtigere, end forskerne selv havde forudsagt. Og siden har udviklingen taget endnu mere fart.

I dag har vi kortlagt flere tusind genomer fordelt på mennesker i alle verdensdele – og det bringer udforskningen af vores arvemateriale ind i en helt ny fase.

Der er selvsagt store medicinske perspektiver i den indsigt, vi får i vores gener, men kortlægningen rækker endnu videre end det. Når genetikerne studerer de små forskelle i genomerne verden over, kan de nemlig afdække hele menneskehedens udvikling.

Vores fælles historie ligger gemt i vores genetiske arv. Her finder vi både forklaringen på, hvorfor vi er forskellige, og på, hvad der binder os sammen som art og gør os til mennesker. Læs artiklen om genetikernes nye landvindinger i den store artikel i dette nummer.

Jens E. Matthiesen Chefredaktør

Congo bliver genopdaget efter 50 år

Hele 67 forskere med hver deres speciale drog ud på den største videnskabelige ekspedition til Congo i 50 år. Der ventede dem masser af nye opdagelser.

Mælkevejen er fuld af ukendte verdener

Mælkevejen vrimler med planeter i alle størrelser og med alle mulige forskellige miljøer. Der er sikkert også planeter, der til forveksling ligner Jorden.

Flypassagererne tager plads allerede før boarding

Mere komfort, større effektivitet og en langt bedre flyveoplevelse bliver gevinsterne for passagererne i fremtidens fly.

Kulturskatte får evigt liv i 3-d

Overalt i verden er store kulturskatte i fare for at gå til. Derfor sørger en privat organisation nu for at lave 3-d-skanninger af dem, så vi altid vil have digitale kopier.