frontpage 9/12

Velkommen til nr. 9/2012

Læs om marsbilen Curiositys lange rejse og om energirigt modermælk, der er blevet en hel industri.

7. juni 2012 af Sebastian Relster

Nu skal folkene i NASA’s kontrolcenter igen til at krydse fingre. For efter planen skal marsbilen Curiosity lande på planetens røde overflade den 6. august efter mere end seks måneders rejse. Curiosity betyder som bekendt nysgerrighed, og hvis landingen forløber som planlagt, kan forskerne få stillet en god bid af deres.

Den 900 kg tunge robotbil er tungt lastet med udstyr og instrumenter, der gør den i stand til at indsamle og analysere et væld af prøver. Den største gevinst vil selvfølgelig være, hvis Curiosity finder det endegyldige bevis for, at Mars engang har huset liv.

Artiklen om Curiosity kan du læse på siderne 20-27, og som noget nyt har vi forsynet den med en QR-kode, der fører dig videre til en imponerende flot NASA-animation af, hvordan landingen og Curiositys videre færd skal foregå. Hvis du ikke har en smartphone, kan du i stedet finde animationen her illvid.dk/Curiosity.

God fornøjelse.

Modermælk er naturens energidrik

Modermælk er så rig på gavnlige stoffer, at den er blevet en industri. I USA sælger særligt produktive mødre deres mælk.

Det elektroniske papir erobrer verden

På 10 år har det læser- og energivenlige elektroniske papir fået 40 mio. brugere. Men vi venter stadig på den farvestærke version.

Det kan du også læse:

Gensplejset immunsystem udrydder kræft

Grønlandshajen er en blind, ensom strejfer

Arkæologer vil knuse krigens myter