3D-printede ringe lyser op, fordi de indlejrede bakterier er aktive og producerer cellulose.

© MANUEL SCHAFFNER/PATRICK A. RÜHS

3D-printede bakterier renser vand for gift

Forskere i Schweiz har udviklet et nyt printmateriale, som indeholder levende bakterier. Materialet kan bruges til at printe små, biokemiske rensningsanlæg.

24. april 2018 af Antje Gerd Poulsen

Hudceller og pizzadej har for længst fundet vej til 3D-printerne. Nu er turen kommet til bakterier. Materialeforskere fra ETH, Institute of Technology, i Zürich har udviklet et levende printmateriale, som de kalder Flink.

Forskerne har blandet bakterier og næringsstoffer med hydrogel – en slags gelé – som holder sammen på det hele.

Med materialet kan de printe 3D-strukturer i en hvilken som helst facon og udstyre strukturen med op til fire forskellige bakterier på én gang og helt nye egenskaber.

I et forsøg demonstrerede forskerne to mulige måder at bruge materialet på. De printede et lille net med bakterier, som kan nedbryde fenol, et giftstof i bl.a. pesticider, som truer vandløb og søer.

I forvejen er det en kendt metode at sætte bakterier til at nedbryde fenol – og andre kemiske forureninger – men den har sine svagheder: Det er svært at holde styr på, hvor bakterierne er i vandet, og bakterierne har brug for energi i form af næringsstoffer, som ikke altid er til stede, hvor de sættes ud.

Med det nye printmate riale kan et genanvendeligt net af bakterier sendes ud i vandet, og bakterierne har endda en madpakke med hjemmefra.

Forskerne printede også et skræddersyet plaster med en bakterie, som producerer det sårhelende stof cellulose. I stedet for flade plastre, som er upraktiske på en albue eller et hoved, kan printeren med Flink ramme den helt rigtige pasform.

En 3D-printet form med bakterier renser vand for olie. Teknikken kan bruges ved oliespild.

© MANUEL SCHAFFNER/PATRICK A. RÜHS

Sådan udskriver 3D-printeren bakterier

Forskere vælger først, hvilke bakterier de vil bruge.

1. Bakterierne får næring og opformeres i glas.
  2. En hydrogel tilsættes bakterierne og danner blæk.
  3. 3D-printer udskriver blækket i den ønskede form

Se printeren i aktion

Undgå fake news

Jorden er flad! Vacciner er farlige! Klimakrisen er en løgn! Følg os i kampen mod falske nyheder og alternative fakta. Få videnskabeligt dokumenterede nyheder med et abonnement på Illustreret Videnskab. Hvis du slår til nu, kvitterer vi med et godt tilbud:

• To numre af Illustreret Videnskab.

• En måneds fri adgang til et væld af magasiner som National Geographic, Bo Bedre og Historie.

• En bluetooth-højttaler fra Sonitum.

For kun 49,50 kroner + porto – du sparer 407 kroner.