dino 3d

Forskere printer dino-knogler i 3D

I stedet for at bakse med store, tunge dinosaurfossiler, når giganterne skal studeres, kan forskere nu scanne og printe lette kopier i kunststof.

19. marts 2013 af Palle Vibe

Studier af de største dinosaurers bevægelser og kropsstatur er normalt et besværligt foretagende. De forstenede knogler og afstøbninger er i sagens natur både store og tunge.

Forskere fra det amerikanske Drexel Universitety i Philadelphia har et bud på en løsning. Ved at skanne knogler og skeletdele ind i en computer, som er forbundet til en 3D-printer, kan forskerne printe kopier af knoglerne ud i alle størrelser.

En 3D-printer bygger modeller op af kunststof lag på lag, og kopierne giver palæontologerne betydelige fordele. De lette knogler i kunstof er nemmere at bakse med, når teorier om de store dinosaurers biomekanik skal prøves i praksis, og samtidig kan forskerne korrigere digitalt for skader, som de fossile knogler kan have fået i årenes løb.

Se video med eksempel på 3D-print af et dinosaur-hovede.