Hvorfor blev min pc-skærm påvirket af en magnet?

En dag sad jeg med nogle ret kraftige magneter foran min pc. Senere på dagen opdagede jeg, at skærmens farver var blevet helt forkerte. Når jeg bevægede magneterne, ændrede farverne sig igen, og jeg skulle holde dem et helt bestemt sted for at få dem rigtige. Hvordan kan det være, at skærmen blev påvirket af nogle magneter?

At der dannes billeder på en pc-skærm eller en tv-skærm, skyldes, at der inde i billedrøret sidder en elektronkanon. Den udsender tre stråler af elektroner, som med stor præcision fejer hen over skærmens inderside mange gange i sekundet. Indersiden er belagt med et materiale, der lyser op, når det rammes af elektronerne. Inden elektronstrålerne rammer skærmen, passerer de gennem en perforeret metalplade, som kaldes en skyggemaske. Den sikrer, at de tre elektronstråler rammer forskellige områder på skærmen. Den ene af strålerne rammer således kun de områder, der skal lyse rødt, mens de to andre stråler rammer områder, som lyser henholdsvis grønt og blåt. Da billedet dannes af elektrisk ladede elektroner, kan der let gå kludder i former og farver, hvis en magnet kommer for tæt på. Forklaringen er, at magneten afbøjer elektronernes bane, så de ikke rammer præcist, hvor de skulle. Er magnetfeltet meget kraftigt, kan der ske en varig magnetisering af billedrøret. Skaden vil dog ofte kunne rettes op igen med en såkaldt afmagnetiseringsspole. Faktisk var det netop, da man omkring år 1900 fandt ud af, at en elektrisk stråle kan afbøjes af en magnet, at man indså, at strålen måtte bestå af partikler. Det førte til opdagelsen af elektronen.