Laser skal gøre mikrochippen 100 gange mindre

Fysikere vil dryppe atomer ned på en printplade

1. september 2009

Væk med de klodsede tv-apparater, uhåndterlige computere og tunge computerstyrede værktøjer. For om bare få år står japanerne klar med en revolutionerende ny teknologi, der kan gøre maskinernes klodsede mikrochips flere hundrede gange mindre, end de er i dag. Forskerne har nemlig fundet en hel ny måde at opbygge chipsene på. Den bryder med den nuværende teknologis nedre grænse for, hvor små mikrochipsene kan laves. Hvor man i dag smører chippens transistorer og ledningsbærere på en tynd plade af silicium, så skal hvert eneste af elektronikkens atomer nu dryppes på, takket være den nye teknologi. Først afkøles et grundstof som argon eller neon til det absolutte nulpunkt. Under den ekstreme kulde forvandler atomerne sig pludselig til elektromagnetiske bølger, der klumper sig sammen til en intens kugle af energi. Ved at beskyde kuglen med lasere får forskene den til at udsende atomer. Når atomerne drypper ud af kuglen, opsamles de i en mikroskopisk form, der samler atomerne i et bestemt mønster. På denne måde er det lykkedes forskerne at skabe billeder, der ikke er større end tredive tusindedele millimeter på hver led. Og ifølge forskerne kan billederne måske blive flere tusind gange mindre ved en fortsat udvikling af teknikken. Selv om teknikken ser lovende ud, er der nu stadig et stykke vej fra billeder til mikrochips. For at kunne lave den nødvendige elektronik i en mikrochip skal der kunne laves betydeligt kraftigere atomstråler end i dag. Men forskerne er op-timistiske og tror på, at strålerne vil indeholde tilstrækkelig med atomer om få år.