CERN Large Hadron Collider

Det skal du holde øje med i videnskabens verden i 2015

Illustreret Videnskab gør klar til et nyt videnskabsår og giver dig vores bud på, hvad der vil præge videnskaben igennem året.

5. januar 2015 af Malene Breusch Hansen

De anerkendte videnskabelige tidsskrifter Nature og Science har kigget i krystalkuglen for at finde videnskabens vigtigste fokuspunkter i 2015. Illustreret Videnskab har kigget med og giver her fem bud på udviklinger, der kan komme til at sætte den videnskabelige dagsorden i 2015.

? FYSIK: Accelerator skal afsløre flere partikler

I marts 2015 fyrer forskerne igen op under partikelacceleratoren LHC (Large Hadron Collider) i CERN ved Geneve i Schweiz.

Acceleratoren har tidligere fundet beviser for eksistensen af den eftertragtede Higgspartikel, der bliver anset for en af de væsentligste manglende brikker i standardmodellen, som er fysikernes teori om universets elementarpartikler.

CERN-acceleratoren er 27 km lang og gravet 100 m ned under jorden.

Efter to års ventetid og arbejde med at opgradere partikelacceleratoren er den nu klar til igen at klaske partikler sammen med enorm kraft i forsøget på at lokke nye partikler frem. LHC skal kollidere partiklerne med en kraft på 13 billioner eV, som er næsten dobbelt så meget som den nuværende rekord for acceleratoren.

Fysikerne håber at finde tegn på, at de såkaldte supersymmetriske partikler findes – en slags tunge tvillingpartikler til elementarpartiklerne.

? TEKNIK: Droner overtager forskeres arbejde

Droner har allerede overtaget mange funktioner i samfundet, og med de hurtige fremskridt i teknologien i 2015 kommer turen også til videnskabens verden.

De førerløse fartøjer kan bl.a. hjælpe forskerne med at indsamle prøver til analyse fra steder, som er svære for dem selv at komme til – fx ved polerne eller på havets bund.

? MEDICIN: Vaccine stopper ebola

Forskerne forventer at vinde kampen mod den ebola-epidemi, som har hærget i Vestafrika i 2014 og kostet flere tusinde menneskeliv.

Det stærkeste våben mod sygdommen er en ny vaccine, som kan stoppe ebola-virussen i at brede sig yderligere. Kliniske forsøg med flere forskellige bud på en mulig vaccine skal efter planen begynde først i 2015. Resultaterne vil ligge klar omkring juni, hvor en eller flere vacciner forhåbentlig er klar til produktion.

Ca. 8000 mennesker døde af ebola i 2014. I år skal vaccinen udvikles.

Forsøg med medicin, der kan behandle sygdommen hos inficerede, er allerede i gang, fx en behandling, som bruger antistoffer i blodet fra folk, der har overlevet ebola.

? RUMMET: Året, hvor dværgplaneterne indtages

I Marts 2015 vil NASA's Dawn-sonde lande på dværgplaneten Ceres.

Ceres er den mindste af Solsystemets fem dværgplaneter, men det største objekt i asteroidebæltet mellem Mars og Jupiter.

Dværgplaneten gemmer formentlig på vand eller is under sin skorpe.

Pluto er den anden dværgplanet, som får besøg i 2015. I juli vil NASA's New Horizons nå frem til dværgplaneten efter en rejse på fem milliarder kilometer.

Mødet mellem Pluto og New Horizons bliver det første tætte kig på den stenede overflade, dværgplanetens måner og atmosfærens indhold.

New Horizons skal observere og indsamle materiale om Pluto i juli 2015.

? PALÆONTOLOGI: 400.000 år gammelt dna kortlægges

I 2015 vil forskere forsøge at kortlægge det fulde genom fra et 400.000 år gammelt fortidsmenneske.

Skelettet er udgravet i Sima de Los Huesos-grubesystemet i det nordlige Spanien – et sted, der også er kendt som "knoglegraven", og hvor over tusinde fortidsmennesker lå gemt.

Hvis det lykkes at analysere alle fortidsmenneskets gener, kan det kaste nyt lys over den evolutionære relation mellem forskellige menneskegrupper.