Droner kan så en milliard træer

Et britisk firma tager droner til hjælp i forsøget på nemt og billigt at plante træer og dermed genoprette klodens skove.

14. januar 2016

Klodens skove bliver i øjeblikket ryddet med alarmerende hast, men det britiske firma BioCarbon Engineering har udtænkt et effektivt våben mod den biologiske katastrofe.

Ud fra tankegangen om, at det eneste middel mod storstilet skovrydning er storstilet genplantning, agter firmaet at sende flåder af små droner ud i alle verdenshjørner for at genoprette de fældede skove.

Droner sår træer i øde områder

BioCarbon Engineering er grundlagt af NASA-ingeniøren Lauren Fletcher. Firmaet spår, at droner kan plante omkring en milliard træer om året – og det endda til en brøkdel af den pris, det i dag koster at genoprette skovene. Dronerne sparer på tidskrævende og besværligt arbejde for mennesker, der ellers har plantet træer i store områder kun bevæbnet med skovle.

Teknologien udmærker sig også ved, at dronerne nemt kan nå ud til områder, som ellers er svært tilgængelige eller ligefrem umulige at nå til fods.

Ifølge BioCarbon Engineering skal dronerne ikke kun bruges til at plante træer – de skal også overvåge de spirende skove og indsamle data om skovenes tilstand. Til en start skal firmaets droner kortlægge og plante nye træer i en plantage i Sydafrika.

Sådan sår droner træer

Når dronen letter, medbringer den frø i en slags våbenmagasin. Med uhyre præcision skyder dronen frø ned i jorden – tilbage er kun at vente på, at træerne vokser og genbeplanter det øde stykke jord.

1. Små kapsler med forspirede frø opbevares i en beholder, som styres af dronen.

2. Trykluft udnyttes til at skyde frøene ned i jorden fra en højde på en til to meter.

3. Frøene ligger i en næringsrig gel i kapslen. Hele kapslen bores ca. fem centimeter ned i jorden. Her åbner den nedbrydelige kapsel sig, så frøet frigives.

Læs mere om droner.

Fældning af træer ændrer kloden permanent

Skovhugst, fly, megabyer og atombomber. Mennesket har de seneste århundreder sat mindst otte permanente aftryk i Jordens geologiske lag. Er vi på vej ind i en ny tidsalder? Læs mere i artiklen:

Træer betyder liv

Skovrydning giver plads til fx landbrug og industri, men konsekvenserne er store.

Årligt ryddes 13 mio. hektar skov – svarende til 36 fodboldbaner pr. minut.

Skovene bidrager til at rense luften ved at optage CO2, og de forhindrer erosion og ørkendannelse.