drone vindtunnel

Forsøgsfugle i vindtunnel skal turbulens-sikre droner

Hårdtarbejdende fugle knokler i videnskabens tjeneste i en ny vindtunnel på Stanford University. Resultaterne skal give fremtidens droner lige så eminente flyvefærdigheder som naturens egne luftakrobater.

10. oktober 2016

Droners flyveegenskaber er i dag ikke helt i top, og lidt blæsevejr kan få dem ud af kurs og sende dem mod jorden i et styrt.

Men det kan snart blive fortid. For forskere fra Stanford University har bygget en avanceret vindtunnel for at nærstudere naturens egne flyve-eksperter: fuglene.

Fugle hjælper forskere

Forskerne vil overføre nogle af de bedste flyvefærdigheder til designet af fremtidens droner.

Vil du selv ud at flyve? Få en drone med bladet for bare 79,50 kr.

Den nye testtunnel består af en metalkasse med en indbygget propel og en to meter lang observationsdel med vinduer, der er spækket med højhastighedskameraer.

Med kameraerne optages alle fuglenes mindste bevægelser, og alle data fra flyvningen overføres til en computer.

Tunnelen fungerer som en slags løbebånd – bare med luft under vingerne i stedet for bånd under fødderne.

Ekstravinge får fugle til at flyve sikkert

Fugle kan regulere mængden af luft, som passerer over og under vingen. De kan undgå turbulens ved hjælp af en lille ekstra vinge, der minder om vores egen tommelfinger.

|

Hele fugleflokke turbulens-testes

I tunnelen er der ingen turbulens, men små rækker med computerstyrede metalplader kan drejes i forskellige retninger, så de skaber turbulens af varierende styrke forskellige steder i tunnelen.

Næste trin er at sende hele flokke af fugle ind i tunnelen, og senere skal droner en tur derind.

Kryb inspirerer til bedre droner