fingeraftryk

Fingeraftryk røber køn og race

Fingeraftryk afsætter bl.a. aminosyrer og fedtstoffer, der gør det muligt at udlede en persons race, køn, rygevaner og evt. forbrug af stoffer og sprængstoffer.

11. februar 2016 af Esben Schouboe og Therese Zillmer

Politiet ringer dig op og fortæller, at der har været indbrud i dit hjem.

Først er du chokeret, men bliver beroliget og samtidig en smule forundret, da du hører, at man allerede nu kan sige noget om, hvem indbrudstyven er.

Fingeraftryk sladrer via molekyler

Ved hjælp af et pulver med submikronpartikler – partikler mindre end 0,001 mm – som knytter sig til de amino- og fedtsyrer, der er i fingeraftryk, kan forskere analysere sig frem til, om bestemte molekyler er til stede.

Når fingre berører noget, efterlader de forskellige stoffer, der kan afsløre en lang række detaljer. Specielt de amino- og fedtsyrer, man efterlader, indeholder meget information.

Ved at analysere fingeraftrykkene udleder forskerne molekylære ledetråde om køn, stofmisbrug, rygning, og om man har været i berøring med skydevåben eller sprængstoffer.

Forskerne har også opdaget, at folk med afrikansk afstamning har andre fingeraftryk end folk med europæisk afstamning. Mennesker med afrikanske forfædre har nemlig omkring 5% flere todelinger af højderyggene på deres fingre.

Fingeraftryk kan måske spore sygdomme

De nye molekylære teknikker er en stor fordel, når politiet skal fange en gerningsmand. Men den nye teknik kan også bruges til stoftests under prøveløsladelser og som dopingtest.

Endelig undersøger forskerne nu, om den smule sved, der efterlades gennem et fingeraftryk, kan afsløre, om personen har bestemte sygdomme.

Kom helt ind under huden på fingeraftryk