nb_u18 Audi diesel

Audi suger diesel ud af luften

Tyske ingeniører og kemikere hyret af bilfabrikanten Audi har formået at skabe dieselolie ud fra vand og kuldioxid i luften.

29. april 2015 af Carsten Nymann

Blå råolie kalder de tyske forskere hos virksomheden Sunfire i Dresden den tykke masse, som i denne uge blev præsenteret for den tyske forskningsminister.

Sunfire driver et test-raffinaderi, som bilgiganten Audi har bygget med det formål at udvikle et alternativ til fossile brændstoffer – primært diesel.

Og netop miljøvenlig diesel er indtil videre slutproduktet hos Sunfire.

Testanlægget i Dresden anvender CO2 fra et biogasanlæg men er designet til at kunne trække drivhusgassen direkte ud af luften

Vand bliver til dieselolie

Forskerne bruger elektricitet fra vindmøller til ved hjælp af elektrolyse at spalte vand i ilt og brint.

Ilten slippes ud i atmosfæren mens brinten i to kemiske processer blandes med CO2 fra luften.

De efterfølgende kemiske reaktioner skaber et råolie-lignende produkt, som kan raffineres til syntetisk dieselolie.

Økonomi afhænger af el-prisen

Forskerne hævder, at den såkaldte e-diesel, som de har døbt produktet, er langt renere end “fossil” diesel blandt andet fordi, det ikke indeholder svovl.

Sunfire vil producere 160 liter om måneden på forsøgsbasis, men næste skridt er at bygge et egentligt produktionsanlæg.

Prisen på e-diesel ventes at være på niveau med – eller en smule dyrere – end almindelig dieselolie, afhængig af prisen på elektricitet.

Forskere trækker energi ud af naturen