Electric car charging

Batteri-triumf kan redde elbilen

Elbiler er tæt på at være konkurrencedygtige med benzin- og dieselbiler, men batteriernes kapacitet må stadig forbedres. Nu har amerikanske forskere udviklet et lithium-batteri med tre-fire gange så meget energi som i dag.

14. august 2014 af Carsten Nymann

Superkondensatorer, lithium-luft-batterier og nanoteknologi. Ingeniørernes bud på, hvordan batteritiden i alt fra mobiltelefoner til elbiler kan forbedres, inkluderer ofte eksotisk teknik og har lange perspektiver.

Men nu har et hold forskere fra det amerikanske Stanford University præsenteret en ny teknologi, som ikke alene bygger direkte videre på de udbredte lithium-batterier, men også allerede kan rulles ud i løbet af fem år.

I dag anvendes nødløsninger

Forskerne koncentrerer sig om en enkelt komponent i nutidens lithium-batterier, nemlig den såkaldte anode, som opsamler lithium-ionerne under opladning.

I dag er anoden typisk lavet af grafit eller silicium, fordi lithium, der ellers har en langt højere såkaldt energitæthed (energi pr. kg.) er for ustabilt.

Kulstof beskytter ustabilt materiale

Ved at betrække anoden med en tynd, beskyttende film af kulstof har Stanford-teamet imidlertid kunnet fremstille anoden i lithium uden de sædvanlige komplikationer, som inkluderer overophedning og kortslutning.

Lithium-ion-batterier anvendes i dag i alt fra mobiltelefoner til boremaskiner og elbiler

Op til 2000 km på en opladning

Forskerne vurderer, at teknologien ud over at give mindre og lettere batterier kan gøre batteritiden tre til fire gange længere.

Oversættes batteritid til rækkevidde i en elbil, betyder regnestykket, at eksempelvis modellen Tesla Model S ville få forbedret sin radius fra cirka 500 km til et sted mellem 1.500 og 2.000 km.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: