nb_u19 Tesla batteries

Tesla: Drop elnettet, køb et batteri til huset

Amerikanske Tesla har pillet batteriet ud af virksomhedens elbil og hængt det på væggen, hvorfra det skal sende strøm ud i hjemmets stikkontakter.

7. maj 2015 af Carsten Nymann

Teknologi-superstjernen Elon Musk har med sine Tesla-køretøjer allerede revolutioneret markedet for elbiler. Nu har han set sig lun på elbørsen.

Med konceptet Powerwall løfter Tesla i grove termer batteripakken ud af mærkets elbil, Model S, og hænger den på væggen.

Tesla vil lagre solcellestrøm

Idéen er, at Powerwall skal lagre solenergi, som indsamles af solceller i løbet af dagen, så husets beboere kan trække på den gratis strøm, når de kommer hjem om aftenen.

I dag lagrer mange solcelleejere energi på elnettet, men med batteriet vil de blive uafhængige af myndighedernes og elselskabernes reguleringer.

Batteripakken kan monteres både inden- og udendørs og fungerer ned til minus 20 grader. Foto: Tesla Motors.

Tesla driver din hårtørrer

Det 80 gange 140 cm store Powerwall-batteri har en kapacitet på 10 kilowattimer.

En hårtørrer der har en effekt på 1 kW vil altså kunne køre på højeste indstilling en hel time og stadig kun have forbrugt en tiendedel af batteriet.

Uafhængige eksperter vurderer, at Tesla-batteriet vil kunne drive en hel husholdning i flere timer

Tesla-batteri hamstrer billig strøm

I områder med megen vindkraft kan Powerwall desuden ifølge Tesla bruges som en buffer, der hamstrer billig strøm, når vinden blæser.

Endelig fungerer Tesla-batteriet også som nødgenerator, og Elon Musk har ligefrem luftet tanken om at, at Powerwall kan agere strømforsyning i lande uden energi-infrastruktur.

Tesla opfører i øjeblikket en stor batterifabrik i Nevada, som fra 2017 skal levere batterier til en lang række anvendelser – også uden for Tesla’s eget regi.

Grundstoffer skaber strøm

Både Powerwall og Tesla-elbilernes lithium-ion-batterier er ifølge eksperter af typen NMC.

Forkortelsen henviser til batteriets pluspol, den såkaldte katode, der består af grundstofferne nikkel (N), mangan (M) og kobolt (C).

Når batteriet oplades, bevæger lithium-ioner (elektrisk ladede atomer) sig fra katoden gennem en væske til minuspolen, en såkaldt anode, af grafit.

Efterhånden som batteriet aflades, flyder ionerne tilbage til katoden. Undervejs afgiver ionerne elektroner, som tvinges ud af batteriet og driver elektriske apparater.