Brussels sprouts battery

Rosenkål leverer strømmen

Vind-, havmøller og solceller får snart selskab af nye teknologier, som skal høste naturens skjulte energiressourcer. En gruppe britiske forskere demonstrerer i en video, hvordan selv almindelige rosenkål rummer strøm nok til at tænde et juletræ.

15. september 2014

Fem meterhøje søjler af rosenkål ville muligvis lægge hindringer i vejen for dansen om juletræet den 24. december. Til gengæld bliver der flere penge til julegaver, for de upopulære kål leverer nemlig al den strøm, som LED-lysene på træet, skal bruge gennem hele julemåneden. Det kåldrevne juletræ vil dog ikke stå i rækken hos juletræssælgerne i år.

Rosenkålsbatteri giver grøn energi

Rosenkålsbatteriet er skabt af et hold britiske eksperter i design og energi, og målet var i første omgang at skabe opmærksomhed om en videnskabsfestival for unge forskere og ingeniører i Storbritannien. Videoen af de elektriske kål har imidlertid fået bevågenhed fra medier over hele verden og skabt fokus på, at energi og elektricitet findes over alt i naturen.

Her kan du se videoen:

1.000 rosenkål giver lys i pæren

Kålbatteriet er sammensat af fem celler med i alt 1.000 kål, som er monteret på elektroder af henholdsvis kobber og zink. Elektroderne fremprovokerer en kemisk reaktion mellem kålenes såkaldte elektrolytter – stoffer, der kan lede elektrisk strøm – og hvert enkelt kålhoved producerer en svag spænding. En såkaldt kondensator indsamler energien fra kålene og sender den videre til træets 100 lavenergi-LED-pærer.

Skal hente grøn energi andre steder i naturen

Selv om mange – især børn – nok ville mene, at rosenkålene tjener bedre som batteri end tilbehør på middagstallerkenen, er de grønne hoveder langt fra konkurrencedygtige på energimarkedet. De 1000 kål i forsøget leverer blot 62 volt og 10 milliampere, så en almindelig husstands elforsyning ville kræve en kålplantage af en anseelig størrelse.

Til gengæld rummer naturen på andre fronter energimængder, hvis størrelse gør det værd at gå efter for forskere og ingeniører. Her kan du læse artiklen ”Grøn energi gemmes af vejen” fra Illustreret Videnskab nr. 15/2014 og få meget mere at vide om de mest lovende projekter.

Klodens sande tilstand - Vi har taget temperaturen på den vedvarende energi og det ser positivt ud!