Tis strøm teaser

Tis oplader mobiltelefonen

Med lidt hjælp fra mikrober kan tis snildt give strøm til mobiltelefonen.

24. november 2014 af Anne Lykke

Tis producerer strøm

Engelske forskere fra blandt andet Bristol Robotics Laboratory har fundet en måde at oplade mobiltelefoner med energi fra urin.

Processen foregår i såkaldte brændselsceller, hvor bakterier nedbryder urinen og genererer elektroner, som skaber en strøm.

Bristol-forskerne har kombineret fire brændselsceller i streg og opnåede på den måde en spænding på 642 mV længe nok til at oplade en mobiltelefon.

Tis kan både lave drikkevand og strøm

På Craig Venter Institute i USA bygger forskere et apparat på størrelse med en vaskemaskine, som omdanner kloakvand til strøm og vand.

Maskinen nedbryder det organiske materiale meget effektivt. I øjeblikket kan forskerne fjerne 97 pct. af det biologiske materiale i vandet, men processen skal forfines, så andelen når op på 99,99 pct., så vandet kan drikkes. Vaskemaskinen kan altså omdanne spildevand til drikkevand.

Ikke kun tis giver grøn strøm i kontakten

Forskning i strøm produceret på affald tordner frem, og potentialet er enormt. Læs mere om, hvordan grøn strøm kan udvindes fra affald.

TIS BLIVER TIL STRØM

Nu vil forskerne fra Bristol Robotics Laboratory bygge brændselscellerne ind i et pissoir, så urinen kan udnyttes direkte. Prototypen på pissoiret ses her.