Er tungt vand i virkeligheden tungere end almindeligt vand?

Jeg har tit undret mig over betegnelsen “tungt vand”. Hvad dækker den over, og er dette vand i realiteten tungere end postevand?

Tungt vand adskiller sig fra almindeligt vand, ved at brinten er erstattet af deuterium. Mens en brintkerne kun indeholder én proton, består en deuteriumkerne både af en proton og en neutron. Herved bliver deuteriumkernen tungere end brintkernen svarende til vægten af neutronen. Tungt vand vejer således cirka ti procent mere end almindeligt vand. I det kemiske sprog skrives almindeligt vand som H2O, mens tungt vand er D2O. Der er ingen synlig forskel på de to væsker, og almindeligt vand indeholder da også en lille smule tungt vand. I naturlige vandkilder er der typisk ét deuteriumatom for hvert 6000-7000 almindelige brintatomer. Men når det gælder højere levende væsener, må koncentrationen af tungt vand ikke blive for stor. For mennesker og andre pattedyr vil det normalt være dødeligt, hvis en tredjedel af det vand, vi består af, er tungt vand. Derimod kan visse alger uden problemer leve i rent D2O. På grund af forskellighederne i den kemiske sammensætning har tungt vand lidt andre egenskaber end almindeligt vand. Eksempelvis fryser det til is allerede ved en temperatur på 3,8 grader celsius, mens det først når kogepunktet ved 101,4 grader celsius. Tungt vand kan fremstilles på flere måder, blandt andet ved hjælp af elektrolyse. Det anvendes til en række praktiske formål. Således er det en effektiv moderator i atomreaktorer, hvor det nedsætter neutronernes hastighed. Under anden verdenskrig var tungt vand et vigtigt element i den nazistiske kernevåbenforskning. Derfor blev Norsk Hydros anlæg i Rjukan, der producerede tungt vand, saboteret.