Kan honning holde evigt?

Honning er blevet brugt til balsamering af lig og som gravgaver i egyptiske kongegrave. Men holder det sig virkelig for evigt?

5. august 2015

Honning holder evigt

Hvis honning opbevares i en krukke med tætsluttende låg, så fugt ikke kan trænge ind, kan den holde sig stort set for evigt.

Den ubegrænsede holdbarhed skyldes en kombination af højt sukkerindhold, lavt vandindhold og særlige enzymer.

Når bierne suger nektar fra planterne, tilsætter de samtidigt enzymer, som forandrer sukkerarterne i nektaren. Noget af druesukkeret bliver eksempelvis spaltet til druesukkersyre og brintoverilte, som effektivt dræber bakterier og svampe.

Opbevar honning i tætsluttende emballage

Honningens høje koncentration af sukker er en anden væsentlig årsag til langtidsholdbarheden. Honning indeholder omkring 80 procent sukker, som binder væske – også fra eventuelle bakterier. Sukkeret suger væsken ud af bakterierne, så de udtørrer og dør.

Desuden er honning relativt sur med en pH-værdi på mellem cirka 3 og 4,5, hvor 7 er neutralt. I et så surt miljø kan bakterier og svampe ikke overleve.

For at honning skal kunne holde sig, er det vigtigt, at den opbevares i tætsluttende emballage. Hvis låget ikke er skruet ordentligt på, vil honningen nemlig suge fugt fra luften. Derved øges vandindholdet, så bakterier får gode vækstbetingelser.

Du bør desuden afholde dig fra at stikke en finger eller en beskidt smørekniv ned i honningen – det kan nemlig tilføre bakterier og fugt.

Honning var oldtidens mirakelmiddel

Balsamering: Ifølge overleveringen blev Alexander den Store ved sin død i 323 f.Kr. lagt i en guldkiste fyldt med honning, så hans lig ikke rådnede under den lange hjemtransport fra Babylon.

Desinfektion: Honning er gennem flere årtusinder blevet brugt i behandlingen af sår. Fx smurte egypterne honning på sår, da det fik læsioner til at væske mindre og hele hurtigere.

Dødsgaver: Da Howard Carter i 1922 åbnede Tutankhamons grav, fandt han en forseglet krukke med honning, som efter 3000 år stadig var spiselig.

Din honning er truet