Kvinde spiser æble

Hvor rene bliver frugter, når du skyller dem?

Når du vasker et æble, forsvinder de fleste bakterier. De sundhedsskadelige pesticidrester er derimod svære at slippe af med.

15. juni 2016

Frugter bærer på forskellige mikroorganismer – og kun nogle af dem går af, når frugten skylles med vand.

Dit æble kan fx huse blinde passagerer, der kan gøre dig syg. Salmonella, listeria, colibakterier, norovirus, amøber eller spoleorme kan give dårlig mave og forgiftningssymptomer, men ikke hvis du vasker din frugt først - de sygdomsfremkaldende mikroorganismer kan næsten altid vaskes helt væk.

Kun få pesticider kan fjernes helt

Værre er det med pesticidrester. De er svære at slippe af med, fordi de er udviklet til at klistre fast på frugt og grønt for at beskytte dem mod skadedyr.

Kun få pesticider kan fjernes helt, og nogle er stort set umulige at få af, uanset hvor meget du skrubber.

Sundhedsmyndighederne har dog fastsat grænseværdier for, hvor mange pesticidrester frugt og grønt må rumme.

Disse fjender hærger æblets ydre og indre

Bakterier, pesticider og andre mikroorganismer sidder ikke lige godt fast på frugters ydre. Nogle trænger ind igennem frugters skal, mens andre sidder som en belægning på frugtens ydre. Derfor slipper du ikke af med alle mikroorganismer, når du skyller dit æble.

|

Et hul på skrællen kan gøre et æble sygt

På frugtplanter vokser også naturlige mikroorganismer. Hvis de trænger ind i frugter - fx gennem et hul på skrællen af et æble - kan organismerne gøre frugter syge og danne rådne pletter.

Pletterne er umulige at vaske væk, fordi de sidder i frugtkødets væv eller celler. De naturlige mikroorganismer er dog helt ufarlige for mennesker.

Fire ud af ti børn har for mange pesticider i kroppen

En amerikansk undersøgelse har vist, at fire ud af 10 børn har ophobet alarmerende mængder pesticider i kroppen fra blandt andet frugt og grønt, der ikke har været skyllet ordenligt. Stofferne kan bl.a. føre til dårlig sædkvalitet, kræft, fødselsdefekter og Parkinsons syge.

Læs flere uhyggelige facts om de kemiske stoffer, vi udsætter os selv for dagligt i artiklen her:

Hvad er pesticider?

? Sprøjtemidler kaldes også for pesticider, sprøjtegift eller plantebeskyttelsesmidler.

? Særligt i frugt og grøntsager er der risiko for at finde pesticidrester. Men selv om der kan være rester af pesticider, er det stadig sundt og nødvendigt at spise frugt og grønt hver dag.

Kilde: Fødevarestyrelsen