Hvorfor giver rødvin blå tænder?

Hvordan kan det være, at man får blålilla tænder af rødvin, og hvorfor er der forskel på, hvor udsat man er for det?

Mange holder af at drikke et glas rødvin til en god middag, men de velsmagende dråber har den meget lidt flatterende bivirkning, at de til tider efterlader en blålig farve på vindrikkerens tænder. Det er en gruppe af kemiske forbindelser kaldet polyfenoler, som blandt andet findes i skallen på vindruer, der er ansvarlig for den midlertidige misfarvning. Når man kaster et blik omkring middagsbordet, er det imidlertid ikke alle, der kan fremvise lige blå rødvinstænder. Det skyldes forskelle i sammensætningen af vores mundvand, viser forsøg udført af en forskergruppe fra Salivary Research Unit, King’s College i London. Menneskers spyt indeholder en blanding af forskellige proteiner og salte, som hjælper til med at holde munden sund og rask. Forskerne fandt ud af, at en stor mængde af såkaldte prolin-rige proteiner i spyttet gjorde emaljen mere modtagelig for den blå farve fra polyfenolerne.