nb_u17 Beer

Øl skal gøre kvinder smukke

En ny japansk øl lover dig et mere ungdommeligt udseende. Den hemmelige ingrediens er et protein fra hud og andet bindevæv.

23. april 2015 af Karine Kirkebæk

Det kan lyde lidt for godt til at være sandt. Men det japanske bryggeri Suntory har brygget en øl, der efter sigende både skulle give huden fasthed og en smuk glød – og dermed give ølindtageren et ungt udseende.

Øllen, der hedder Precious, indeholder proteinet kollagen, som alle mennesker naturligt har i vores bindevæv - fx hud, ledbånd og hinder omkring musklerne. Kollagen kan også sprøjtes ind i huden for fx at give mere fyldige læber eller en glattere hud.

VIDEO: Se reklamen for øllen

Kollagen-proteinet bliver produceret i cellerne. Proteinet holder sammen på huden og tilfører den desuden fasthed og elasticitet. Jo ældre vi bliver, jo sløvere bliver den naturlige produktion af kollagen, og det resulterer i flere rynker og en tyndere hud.

Populært med grisetæer

I Japan er kollagen et populært tilskudsprodukt blandt kvinder, som i stor stil køber både pulver, madretter, slik, syltetøj og nudler med tilsat kollagen for at opnå den smukke og unge hud.

Retter, der indeholder grisetæer, hajfiner og kyllingeskind er steget i popularitet, fordi de har et naturligt højt indhold af proteinet.

To gram kollagen

Hver Precious-øl indeholder to gram kollagen – og derudover fem procent alkohol.

Øllen bliver kun solgt på den japanske ø Hokaido, men læseren skal ikke fortvivle over den utilnærmelige øl. For forskere mener ikke at kunne bevise, at det direkte indtag af kollagen i øl giver en pænere hud.

Egyptere brugte gift som skønhedsmiddel