Sandwich holder sig frisk i tre år

Amerikanske soldater får langtidsholdbar madpakke

1. september 2009

Efter at have udstyret sine styrker med atombomber, laserstyrede våben og usynlige fly har USA’s forsvar nu opfundet en sandwich, der kan klare hvad som helst – bortset fra at blive spist. Feltrationen er en lækkerbisken, der kan tåle nedkastning fra et fly, hård behandling og ekstreme temperaturer. Sandwichen kan holde sig frisk i tre år ved temperaturer på 26 grader celsius . Problemet er normalt, at væske fra fyldet trænger over i brødet, så sand-wichen bliver våd og kedelig. Det svampede brød giver ideelle vækstbetingelser for bakterier, der flytter med over i brødet. Resultatet er en muggen, våd og trist sandwich. Det problem har forskerne løst ved at hælde såkaldte humektanter ned i ingredienserne, som for eksempel kan være kyllingekød eller peperoni. De stoffer sørger for, at væsken bliver i fyldet, og dermed har uønskede bakterier ikke en chance for at formere sig. Sandwichene pakkes derefter i poser af plastlaminat. Poserne indeholder stoffer, som fjerner ilt og dermed hæmmer nedbrydningen af maden. Det amerikanske forsvar vil tage den såkaldte “meal, ready-to-eat”-sandwich i brug i 2004.