Lasermikroskop redder bakterieliv

1. september 2009

En tur under elektronmikroskopet er som regel den sikre død for små levende organismer som bakterier eller alger, og det vanskeliggør forskningen. Men nu har forskerne Jeff Squier og Michiel Müller ved University of California i San Diego, USA, opfundet en langt mere skånsom metode til at studere de små organismer. Metoden, der kaldes THG – Third Generation Microscopy – gør det nu muligt at undersøge molekylære processer inden i levende celler uden samtidig at være nødt til at dræbe dem. En meget intens laserstråle føres hen over organismen, fx en lillebitte algeprøve, og gennemlyser den. Atomer i prøven skaber derpå resonans og kaster lysglimt tilbage. Når de tilbagekastede lysglimt registreres, kan forskerne ved hjælp af en computer skabe et detaljeret billede af algen uden at skade den. Når forskerne hidtil har studeret levende celler i et elektronmikroskop, benyttede de ofte en såkaldt fluorescerende mikroskopi. Her blev cellerne mærket med et lysende stof, der bandt sig til forskellige dele af cellen. Men som oftest var processen altså dødbringende for cellen.