CERN LHC

Her bliver universets gåde løst

Large Hadron Collider - LHC - er en gigantisk partikelaccelerator, der skal bevise eksistensen af atomernes mindste byggesten - og dermed løse universets gåde.

26. juni 2015 af Babak Arvanaghi

Forskningscentret CERN i Schweiz er partikelfysikernes mekka. Nogle af verdens største fysiske begavelser er samlet her for at finde ud af, hvordan universet egentlig hænger sammen.

Jagten på elementarpartiklerne

Fysikerne leder efter de elementarpartikler, som alt atomart stof består af. Det gør de ved hjælpe af verdens største partikelaccelerator, Large Hadron Collider, eller LHC.

I acceleratoren bliver protoner skudt afsted mod hinanden med hastigheder tæt på lysets, og når de rammer hinanden, opstår partikler som ikke eksisterer under normale forhold.

LHC skal bevise alt

Forskningen på CERN har blandt andet været med til at bevise Standardmodellen, som er teorien, der beskriver alt atomart stof i universet. I 2012 blev Higgs-partiklen fx med 99,99 procents sandsynlighed skabt i LHC.

Næste mål for partikelfysikerne, der arbejder med LHC er at få indført tyngdekraften i standardmodellen. Det sker i en række forsøg, som skal påvise tvillingepartiklernes eksistens.

Strøm og magneter giver fart

LHC er gravet godt 100 meter ned i Jorden, og med sin omkreds på 27 kilometer ligger den både i Schweiz og Frankrig. Acceleratoren sender protonerne op i de svimlende hastigheder ved hjælp af strøm og magneter.

I videoen ovenfor kan du se hvordan.

Læs mere om kvantemekanik