Mikroskopi, søagurk

Mikroverden snyder øjet

Selv velkendte dyr, ting og planter kan være svære at kende, hvis du går helt tæt på. Kan du fx kende forskel på velcro og brændenælder? Tag en tur igennem vores mikroskopi-galleri og gæt med undervejs. Klik på billederne for fuldskærm.

10. november 2015 af Stine Overbye & Rikke Jeppesen

Væsker, fimrehår og celler springer frem i funklende farver og fabelagtige former, når forskerne går helt tæt på.

Med avancerede mikroskoper og teknikker, kan de nu vise os verden i et helt nyt perspektiv.

Mikroskopi afslører alt

Brændenælden blotter sine giftspyd og dræbercellen sit kemiske forsvar, når de ligger under de nyeste elektronmikroskoper.

Elektronmikroskopet anvender en stråle af elektroner, som har en meget kortere bølgelængde end lys og derfor giver en højere opløsning. Strålen reflekteres i specifikke mønstre eller går igennem prøven og opfanges på den anden side.

Linserne består af magneter, der fokuserer elektronstrålen mod motivet, som så kan forstørres millioner af gange.

Der findes to varianter af instrumentet: Transmissions-elektronmikroskopet (TEM) og skannings-elektronmikroskopet (SEM).

Mikroskopi får os tæt på livets byggesten