Jordskælv Nepal

NASA redder levende begravede efter jordskælv

En teknologi udviklet af NASA har reddet fire menneskers liv efter det første jordskælv i Nepal den 25. april. En radar med mikrobølger finder frem til vejrtrækning og hjerteslag hos levende begravede.

11. maj 2015 af Karine Kirkebæk

Det er netop blevet dødsens aktuelt igen. Det andet kraftige jordskælv i Nepal i løbet af få uger aktualiserer behovet for at finde jordskælvs-ofre fanget i murbrokkerne.

Nu har NASA udviklet en radar med mikrobølger, der allerede har sikret fire mænd livet efter det første voldsomme jordskælv i Nepal den 25. april.

NASA-radaren FINDER (Finding Individuals for Disaster and Emergency Response) opsporede de fire mænd, der lå begravet under et tre meter tykt lag af sammenstyrtede materialer. FINDER bruger mikrobølger til at finde helt små bevægelser som vejrtrækning og hjertesalg.

Skulle finde liv i rummet

Radaren er i første omgang udviklet hos NASA for at kunne opdage liv i rummet gennem bevægelser, men efter jordskælvet i Haiti i 2010 brugte forskere første gang FINDER i katastrofeområder på Jorden.

FINDER fylder ikke mere end en kuffert og virker ved, at forskere sætter radaren foran en bunke af sammenstyrtede materialer. Det tager den kun 30 sekunder at skanne bunken for liv med mikrobølger.

Det er et ganske svagt signal – svarende til en tusindedel af en mobiltelefons udsendte mikrobølger – som radaren sender af sted for at finde liv. Hvis der er en bevægelse, vil den reflektere tilbage til radaren, og redningsarbejderne kan træde til at finde den begravede levende.

Kan kende forskel på mennesker og dyr

FINDER er meget sensitiv, for et menneskes bryst bevæger sig kun en centimeter, når det trækker vejret, og en millimeter, når hjertet slår.

Forskerne har finjusteret FINDER, så den kan kende forskel på mennesker og dyrs livstegn.

Her kan der blive brug for FINDER