Rygsæk giver energi til lommelygten

Kroppens bevægelse kan oplade batteri

1. september 2009

Fire forskere fra University of Pennsylvania i USA har opfundet en mekanisk rygsæk, der høster energi fra kroppens bevægelse, mens man går. Energien kan lagres i et batteri og fx bruges i en lommelygte, en satellittelefon eller til et GPS-navigationssystem. Rygsækken fungerer ved, at selve sækken med alt det tunge grej er hængt op på en ramme vha. nogle fjedre. Når man bevæger benet fremad for at tage et skridt, bevæger ramme og sæk sig nedad. Når foden er plantet, og man igen begynder at samle benene, bevæger rammen, der sidder fast på overkroppen, sig opad, men pga. fjedrene venter sækken et kort øjeblik med at ændre bevægelsesretning og flytter sig derfor en smule i forhold til rammen. Denne lille bevægelse omsættes via en generator til elektrisk energi, der kan lagres i batteriet. Hvert skridt giver ikke meget energi, men på en rask vandretur bliver det til en hel del. Jo tungere rygsækken er lastet, des mere energi leverer den, og forskerne har regnet ud, at med en rygsæk på 36 kg bliver ydelsen ca. 7 W – rigeligt til at drive små elapparater. Ifølge en af opfinderne – Larry Rome – er der et stort marked for rygsækken hos bl.a. forskere, der arbejder i felten og har brug for strøm til deres forskellige videnskabelige måleinstrumenter.