Virtual reality har fået sit endelige gennembrud.

Virtual reality – fremtiden er her allerede

Virtual reality-teknikken er gammel, men først nu er teknologien blevet god nok til, at den virtuelle verden kan udvikles. Denne gang er VR kommet for at blive.

27. april 2016 af Babak Arvanaghi og Lasse Skytt

Dit fysiske jeg befinder sig solidt plantet i din dagligstue, men dit mentale jeg er et helt andet sted. Det bekæmper rumvæsner på en fremmed planet.

Du har spændt virtual reality-brillerne på og er blevet ført ind i et helt nyt univers, hvor du glemmer alt omkring dig i den virkelige verden.

Efter årtier med masser af mere eller mindre succesfulde forsøg på at lave virtual reality er teknologien for alvor ved at bryde igennem. Et godt bevis er, at porno-branchen har kastet sig over teknologien – en historisk garanti for succes.

Hvad er virtual reality?

Ordene virtual reality dukker første gang op i 1938, hvor franskmanden Antonin Artaud i en novellesamling beskriver teatrets virkemidler som "la réalité virtuelle" – på engelsk oversat til virtual reality.

Men først i 1962 dukker det første forsøg på en egentlig VR-maskine op. Maskinen, som blev kaldt Sensorama, viste korte film i 3d med vidvinkel og krydrede oplevelsen med stereolyd, blæst og duftstoffer udsendt på bestemte tidspunkter.

Sensorama var på størrelse med arkadespilsmaskiner.

Sensorama bliver dog aldrig en succes, og først i 1990’erne blev idéen om virtual reality som underholdning igen taget op.

Virtual reality-briller gør deres indtog

Den hastige fremgang i computerteknologi gør det pludselig muligt at lave VR-headset, hvor virtual reality-briller kan komme hjem i folks dagligstuer.

Men software og grafik haltede, og først i 2010’erne begyndte markedets største spillere for alvor at satse på teknikken. I 2014 købte Facebook firmaet bag Oculus Rift for svimlende 2 milliarder dollar. På det tidspunkt var Oculus Rift de førende indenfor udvikling af virtual reality-briller.

VR-briller fungerer ved at skabe et virtuelt synsfelt hele vejen rundt om bæreren. Men brillen er i sig selv en begrænsning, for skærmen i den er ikke lige så bred som brugerens synsfelt. Derfor bliver det perifere syn – også kaldet orienteringssynet – ikke brugt til fulde, og billedet bliver afgrænset af skærmens bredde.

Flere producenter kaster sig over VR-briller

Oculus Rift er stadig den producent, der laver brillen med det bredeste synsfelt. Men andre store spillere er allerede nu godt med i kampen om virtual reality-entusiasternes gunst:

  • ### HTC VIVE

    Leveres med bevægelsesdetektorer og en controller til hver hånd. Det giver mulighed for at interagere med softwaren gennem controllerne – eksempelvis at skyde eller at bevæge objekter.

  • ### Samsung Gear

    Til sine flagskib-telefoner har Samsung udviklet en VR-brille i samarbejde med Oculus. Brillen fungerer ved at putte en Samsung smartphone ind i den.

  • ### Google Cardboard

    Med denne simple papbrille har Google bragt prisen for virtual reality helt i bund. Sæt mobilen i den, og så er du køreklar.

  • ### PlayStation VR

    Brillen samarbejder med de indbyggede kameraer på din PlayStation og registrerer på den måde dine bevægelser, så du kan agere i de forskellige spil.

  • ### Oculus Rift

    Brillen har indbyggede høretelefoner og det bredeste synsfelt af alle de forskellige briller. Det giver den mest naturtro oplevelse.

Virtual reality snyder hjernen

Selve teknikken bag virtual reality er simpel. En skærm foran hvert øje skaber dybde og 3d i billedet. I brillen er et accelerometer, som registrerer hovedets bevægelser og sørger for, at du kan kigge rundt det virtuelle univers.

Grunden til, at disse simple tricks virker så godt, er, at hjernen bliver snydt til at tro, at det, øjnene ser, er virkelighed.

Virtual reality kan fremprovokere voldsomme reaktioner hos brugerne.

Mennesker har stereoskopisk syn – også kendt som dybdesyn – hvilket betyder, at vores to øjne ser et givent billede fra to lidt forskellige vinkler.

VR-headsets har to skærme – én til hvert øje – der genskaber dette fænomen i den virtuelle verden ved at vise det pågældende billede eller video en anelse forskelligt på hver skærm. Det får det samlede synsindtryk til at minde om det dybdesyn, vi har i den virkelige verden.

På den måde snydes hjernen til at tro, at øjnene kigger på en fuldstændig tredimensionel verden i stedet for et par flade billeder, selvom det egentlig er det, der er tilfældet.

Der findes også systemer, som snyder hjernen endnu mere. Det sker ved at spille på flere sanser som eksempelvis lugtesans og følesans. Det kan ske ved at udlede aromastoffer eller ved at simulere blæst.

VR er mere end underholdning

Ud over fascinerende videoer, rejser til fjerne steder og medrivende computerspil bliver virtual reality også brugt i flere uddannelsessammenhænge.

Eksempelvis er teknologien et godt redskab i træningen af soldater. Med et virtual reality-headset, bevægelsessensorer og controllere er det muligt at simulere kampsituationer langt nemmere og væsentligt billigere end ved rigtige militærøvelser.

Her simulerer astronauterne Tom Marshburn og Dave Wolf en rumvandring i en avanceret udgave af virtual reality. Kilde: Wikimedia/Creative Commons

Også lægestuderende kan øve sig og få operationserfaring under uddannelsen uden at udsætte rigtige patienter for fare.

Smerter bliver mindre med virtual reality

Virtual reality har også vist sig at have en smertelindrende effekt på patienter med kroniske smerter. Det kan fx være sårede soldater eller brandsårsofre.

VR-spillet SnowWorld, hvor det gælder om at kaste snebolde efter pingviner, har dokumenteret en særdeles lindrende effekt på brandsårsofre.

I visse tilfælde virker spillet mere lindrende end morfin. Det skyldes, at hjernens opfattelse af smerten ændres, mens spillet står på. I stedet for at fokusere på smerterne fra såret, koncentrerer spilleren sig om omgivelserne i spillet og “glemmer” smerten i benet.

Virtual reality har også skyggesider

De fleste VR-headset bliver leveret med en advarsel til forbrugeren om overdreven brug. Det skyldes, at virtual reality er forbundet med en del bivirkninger som eksempelvis kvalme, balanceforstyrrelser og VR-afhængighed.

Derudover findes der en lang række filosofiske og etiske overvejelser omkring teknologien. For det kan stadig skabe splid, om det er etisk korrekt at gøre den digitale verden for virkelighedstro.

Frygten er, at den digitale software kan overtage den virkelige verden.

Fremtiden er lys for VR

Til forskel fra tidligere forsøg på at etablere virtual reality som en brugbar teknologi ser det ud til, at VR for alvor har fået en fod inden for denne gang.

Udviklingen går meget hurtig, og nogle af markedets største teknologi-giganter har kastet sig ind i kampen om brugernes gunst.

Playstation er en af de store spillere, der satser på virtual reality.

Næste skridt i udviklingen af teknologien bliver ifølge Peter Fisher, som er virtual reality-producer hos Khora VR – verdens første VR-butik, som er åbnet i København – at udvikle kameraer, som er til at betale, og som kan optage 360-graders video i 3d. Kun meget få af disse findes i dag, og de er vanvittigt dyre.

Målet er, at det skal blive lettere for forbrugerne at skabe VR-indhold.

Et andet område, der i de kommende år bliver satset tungt på, er i udviklingen af VR-lyd. Lydteknologien, der understøtter det virtuelle univers, er stadig kun på et meget spædt niveau. Lyden skal i fremtiden følge billedet og skabe en bedre totaloplevelse.

Start VR-eventyret med pap

Endnu er de fleste virtual reality-systemer relativt dyre, og for at de skal fungere optimalt kræver det også en toptunet computer.

Derfor giver det også mening at starte et andet sted end med en Oculus Rift. De billige papbriller, som du kan købe online eller bygge selv, giver et rigtig godt indblik i, hvilken slags univers virtual reality er.

Det eneste, det kræver, er, at du har en nyere smartphone og downloader en af de mange apps. God fornøjelse.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: