Gigantiske lastbiler er godt for miljøet

1. september 2009

Om 10 år bliver der transporteret en fjerdedel mere gods på Europas landeveje end i dag. Alligevel vil der køre færre lastbiler – i hvert fald hvis det står til lastvognsfabrikken Scania. De vil gøre fremtidens lastvognstog meget længere end i dag ved fx at gøre rumindholdet i nye lastbiler 50 procent større. Derfor skal fremtidens lastvognstog forlænges fra de nuværende 19 m til hele 28 m, fordelt med 12,5 m på selve lastvognen og 15,5 m på anhængeren. De ekstra meter vil sænke brændstofforbruget med 20 pct. pr. fragtet ton og begrænse udslippet af kulilte med 25 pct. Men trods forlængelsen bliver “superlastvognen” faktisk mere manøvredygtig end nutidens, fordi fire af dens otte aksler vil være styrbare. Det kræver dog en lovændring, før lastbilerne kan komme ud at køre.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: