Hvorfor drejer vejen i tunneler?

Der er ofte sving i tunneler gennem bjerge. Hvorfor borer man ikke bare lige ud – det må da være nemmere?

1. september 2009

Den lige linje mellem to punkter er ganske rigtigt den korteste, men ikke altid den smarteste. De fleste bjerge er en skønsom blanding af forskellige klipper som kalksten, skiffer og granit, og de er skubbet sammen i et kompliceret tredimensionalt mønster. Selv om granit er hårdt at arbejde med, er det en ideel klippe for en tunnel, for den færdige tunnel bliver lige så solid som klippen selv, og der strømmer stort set ikke vand igennem massiv granit. I revnede og bløde klipper skal tunnelen derimod både forstærkes og sikres imod indtrængende vand. Derfor har man undgået disse klippetyper i gamle tunneler. Moderne tunneler som den nye Gotthard Base Tunnel, som skal føre højhastighedstog 57 kilometer igennem Alperne, har færre snoninger. I dag kan man nemlig bygge solide tunneler i de bløde, vandførende klipper i Alperne, fordi man har bedre beton og udstyr til at grave og dræne. De hurtige tog ville da heller ikke kunne køre gennem tunnelen, hvis den ikke var lige.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: