La Palma

Ubrydelige koder går i luften i 2016

Kinesiske forskere er meget tæt på at opsende en satellit, der kan håndtere fremtidens kvantekoder.

22. maj 2013 af Rolf Haugaard Nielsen

Hemmelige beskeder skrevet med kodeskrift har spillet en hovedrolle i alt fra Cæsars erobringer til 2. verdenskrig og afholdelsen af VM i fodbold i 2010.

Men for hver kodelås, der nogensinde er blevet skabt, har dygtige hackere udtænkt en dirk, som kan bryde koden og aflure beskedens hemmeligheder. Nu er kinesiske forskere på vej med et kodesystem, som formentligt aldrig vil kunne brydes.

Med ankomsten af hyperintelligente kvantecomputere frygter eksperterne nemlig, at det blot er et spørgsmål om tid, før selv de bedste af nutidens forsvarsværker vil falde.

Kvantekoder kan ikke aflæses

Fremtidens kodesystem kaldes kvantekryptering, og er baseret på fysikkens love i stedet for matematiske algoritmer.

Forskerne tager udgangspunkt i en gren af fysikken kaldet kvantemekanikken. Den regulerer bestanddele mindre end atomer, og gør det muligt at skabe koder, som ikke kan aflæses uden, at selve aflæsningen ødelægger koden.

Koderne "skrives" med fotoner, hvis svingningsretning bestemmer, hvordan de aflæses. Hvis en hacker forsøger at måle på fotonen, vil han uvægerligt ændre svingningsretningen, hvilket ødelægger koden.

Satellit er næste skridt

Hidtil har anvendelsen af kvantekoder været begrænset til lysnettet, og koderne kan maksimalt sendes 100 km.

Skal kvantekoderne kunne sikre militær kommunikation og globale pengetransaktioner, må de ikke være begrænset af kabler.

I 2016 skal en kinesisk satellit derfor bane vejen for, at ubrydelige kvantekrypterede koder kan sendes kloden rundt. Hvis forsøget lykkes, vil kryptologerne endelig vinde deres to tusinde år lange kamp mod fjendtlige spioner.

Du kan læse meget mere om det kinesiske forsøg, kvantekoder og hvordan de virker, i det nyeste nummer af Illustreret Videnskab.