Kæmpe helikopterfly skal fragte 20 tons gods

Hybridfly skal bringe nødhjælp til krigszoner

1. september 2009

Den amerikanske flyfabrikant Bell udvikler nu verdens største helikopterfly. Flyet er endnu kun på tegnebrættet, men det skal anvendes af soldater i USA’s marinekorps om cirka ti år. Flyet får fire propeller, som kan drejes fra en vandret til en lodret position, når det er i luften. Det betyder, at flyet kan starte og lande som en helikopter, men flyve som et propelfly. Fordelene er, at maskinen kan flyve langt hurtigere og tilbagelægge langt større afstande end helikoptere, der kun har vandrette rotorblade, samtidig med at det kan lande næsten overalt. Bell kalder flyet for QuadTiltRotor (QTR), som betyder firdobbelt drejemotor, og firmaet regner med, at maskinen vil kunne bære en last på omkring 20 tons. Det svarer nogenlunde til den vægt, som de kendte Hercules-transportfly kan løfte. QTR-flyet bliver først og fremmest udviklet til det amerikanske militær. Men flyfabrikanten forestiller sig, at det også kan bruges til passagertransport. Det vil kunne medbringe cirka 100 passagerer, og i modsætning til almindelige fly, som er afhængige af lufthavne, vil QTR kunne lande på begrænset plads i fx en storby. Ifølge Bell skal helikopterflyet – uden last – kunne tilbagelægge distancer på over 3000 kilometer, og det skal have en normalhastighed på omkring 540 km/t. Helt billigt bliver det nye transportfly ikke. Et enkelt fly vil komme til at koste noget i retning af 500 mio. kroner.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: