Kamera tager 200 mio. billeder i sekundet

Unikke still-billeder afslører svagheder i skudsikre veste

1. september 2009

Et nyt apparat kan fotografere så hurtigt, at selv projektiler i fuld fart ser ud, som om de er gået helt i stå. Hele 20 millioner knivskarpe billeder kan det såkaldte “200 Imacon” tage på de ti millisekunder, det tager et øje at blinke. Opfindelsen fra firmaet Hadland Photonics har vakt stor jubel hos forskere, der arbejder med mikroskopiske, ultrahurtige og komplekse processer. Med kameraet kan de nu fotografere alle de hændelser, som øjet ikke har en chance for at se. På University of Rhode Island i USA bruger forskere fx apparatet til at undersøge, hvor gode skudsikre veste er til at beskytte mod vildfarne projektiler. Kameraet begynder at knipse, så snart projektilerne bevæger sig ind foran linsen. Efter bare fem milliardtedel af et sekund er det første billede færdigt, og kameraet er allerede i gang med at tage et nyt. Løbende sender kameraet billederne til en computer, der – ud fra de mange billeder – skaber én overskuelig billedserie af hændelsen. Billederne afslører de forhold, hvor vesten ikke fungerer optimalt. Og de giver forskerne en idé om, hvordan materialet kan forstærkes, så vesten bliver mere sikker.