Kan fly drives af solenergi?

Kunne man forestille sig, at fremtidens fly bliver drevet af solenergi – fx energi fra solceller på flyets overside?

1. september 2009

Selv om der er ambitiøse projekter i gang med soldrevne fly, er det ikke sandsynligt, at de vil erstatte de jetdrevne passagerfly eller de propeldrevne privatfly inden for en overskuelig fremtid. Solcelleteknologien er simpelt hen ikke god nok endnu. Det forhindrer dog ikke det schweiziske firma Solar Impulse i at forsøge at konstruere et bemandet, soldrevet fly, der i 2011 skal flyve Jorden rundt nonstop. Projektet stiller ingeniørerne over for nogle skrappe udfordringer, for flyet skal også kunne flyve om natten, hvor der selvsagt ikke kan hentes energi fra Solen. Det betyder, at solcellerne i dagtimerne både skal drive motorerne og oplade flyets batterier. Men solceller producerer ikke ret meget strøm, kun cirka 28 watt pr. kvadratmeter. Derfor må flyet konstrueres så let som muligt. Når det sidst i 2008 står færdigt, vil det veje 1500 kilo, have et vingespænd på 61 meter og være udstyret med 200 m2 solceller. Prototypen HB-SIA fra Solar Impulse vil blive drevet af fire elektriske motorer, som kan give flyet en beskeden hastighed på 45 km/t. I løbet af 2009 skal testflyvninger med en varighed på 36 timer bevise, at flyet kan holde sig i luften både dag og nat. Ikke engang folkene bag Solar Impulse tror dog på soldrevne fly i kommerciel flyvning inden for de næste 20 år. Med den solcelle-teknologi, vi kender i dag, kan det simpelt hen ikke lade sig gøre at konstruere et fly, der kan bære mere end ganske få personer. Det første bemandede soldrevne fly var i øvrigt Gossamer Penguin, der i 1980 lettede fra Shafter Airport i USA. Konstruktøren af dette fly var dr. Paul MacCready, og piloten var hans kun 13-årige søn Marshall.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: