Kan kontaktlinser give nattesyn?

Man kan købe kikkerter og kameraer, så man kan se i mørke. Men kan det passe, at man også kan fremstille kontaktlinser, der giver et bedre nattesyn?

Enkelte firmaer hævder, at de har udviklet særligt farvede kontaktlinser, så man selv om natten kan se klart og tydeligt. Men nogen dokumentation findes der ikke, så det må foreløbig betegnes som ønsketænkning. Problemet er, at lysmængderne om natten er meget små. Det kan en kontaktlinse ikke ændre ved, men det kan til gengæld den teknik, der er indbygget i natkikkerter og kameraer til brug i mørke. Teknikken udnytter det beskedne lys, der trods alt er om natten. Lyset består af fotoner, som en fotokatode konverterer til elektroner.Ved hjælp af en stor spændingsforskel sparkes elektronerne ind gennem en tynd plade af et materiale, som frigiver tusindvis af elektroner, hver gang de rammes af én elektron. Når denne kaskade af elektroner derefter rammer en skærm, der er dækket af et tyndt lag fosfor, sender skærmen en strøm af fotoner videre, og det er dem, der danner det synlige billede. På grund af fosforen vil billedet blive lidt grønligt. Sammenfattende kan man sige, at en natkikkert forstærker det lys, der findes i forvejen. De mange processer kræver en del energi, og derfor er der en grænse for, hvor småt udstyret kan blive. At det bliver så småt som en kontaktlinse, er der ingen udsigt til.