423 meter højt tårn skal styre New Yorks droner

En ung arkitektgruppe har forslået en banebrydende, nåletynd skyskraber til at dirigere New Yorks dronetrafik.

19. august 2016 af Rolf Haugaard Nielsen

Forestil dig en storby, hvor alle forretninger og en del private borgere har en drone. Tusindvis af droner suser rundt på ærinder og kris-kydser luftrummet lige over veninder på bytur, ældre ægtepar og legende skolebørn.

Tre unge arkitekter forestillede sig dette scenarie i en storby som New York. De ville gerne deltage i den prestigefyldte skyskraber-designkonkurrence, som arkitekturmagasinet eVolo afholder hvert år, men først skulle de finde den rigtige idé.

Og det gjorde de, da det faldt dem ind, at den sidste store barriere før, droner kan gøre deres længe ventede entré som budbringer i hverdagen, er en sikker regulering af trafikken - især i storbyer som New York.

Dronebanegård

På tegningerne ligner skyskraberen en slank træstamme, der hele tiden forandrer sig i takt med at insekter lander og letter fra den. Navnet på den er da også The Hive - bikuben. Men det er ikke insekter, der landet og letter, det er droner i alle størrelser og typer.

The Hive er 423 meter høj og slank som en nål. Hele tårnets yderside er beklædt med landingspladser til droner af alle slags - lige pt. har de fleste droner et af tre forskellige typer landingsstel, så landingspladserne er designet til disse.

Når dronen ankommer, sender den et signal til dronetårnet, som herefter anviser den en ledig "p-plads". Landingspladsen svinger ud fra tårnet, så dronen kan lande vandret. Herefter låses dronen fast på landingsplatform før platformen svinger ind til tårnet igen. Dronen hænger i sin lodrette position, indtil den skal på tur - så svinger platformen ud igen, så dronen også letter fra en vandret position.

Skal løse trafikkaos

Håbet er, at en central banegård, hvor alle droner har base, frem for hundredevis af landingssteder spredt ud over byen, vil gøre det lettere at kontrollere fremtidens dronetrafik. Droner er nemlig næsten klar til at gøre deres entré i vores hverdagsliv: Militærteknologi og mange ingeniørtimer ligger bag avancerede søg-og-undvig-systemer, som skal forhindre kollisioner i luften. Læs mere:

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: