Panama canal machine

Dampskovle gjorde Panamakanalen mulig

De nyskabte dampskovle var grunden til, at Panamakanalen kunne stå færdig for 100 år siden. Se videoen af det mekaniske vidunder her i artiklen.

27. september 2013 af Else Christensen

Da Panamakanalen skulle anlægges i 1904, indkøbte den ledende ingeniør John Findlay Wallace mægtige dampskovle. Gravemaskinerne var monteret på en togvogn og bestod af en dampkedel og forrest en skovlklo.

Uden nyskabelsen havde byggeriet af kanalen tværs gennem Panamas landtange ikke kunnet lade sig gøre.

Veteranentusiaster holder liv i mekanikken

Dampskovle af mærket Bucyrus vejede 95 tons og flyttede næsten 8000 tons mellemamerikansk muld, junglebund og klippestykker om dagen. Amerikanske veteranentusiaster forsøger i dag at holde liv i de gamle maskiner, hvilket kan ses i klippet nedenfor.

Dampskovlen i denne video er dog fra en lidt senere periode end de, som gravede Panamakanalen. Det kan ses ved, at den er monteret på larvefødder og kan dreje 360 grader. Men princippet er det samme.

Dampskovle gravede 90 procent af Panamakanalen

De dampdrevne gravemaskiner bestod af en togvogn på skinner udstyret med en dampkedel og forrest en skovlklo. Den mest effektive dampskovl, en 95 tons tung maskine af mærket Bucyrus, kunne flytte 7720 tons jord om dagen.

Læs meget mere om dampskovlen og dens betydning for Panamakanalen i Illustreret Videnskab 16/2013. Abonnenter på Illustreret Videnskab kan downloade artiklen i PDF ved at bruge knappen nedenfor.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: