nb_u08 Femern

Sænketunnel sprænger budgettet

Verdens sikreste tunnel – Femern-forbindelsen mellem Tyskland og Danmark – kan blive op til ni milliarder kroner dyrere end forventet

19. februar 2015

Man skulle tro, at 46 milliarder kroner var nok til at skabe fast forbindelse mellem Tyskland og Skandinavien.

Men det viser sig nu, at den 17,6 km lange sænketunnel kan blive op til 8,9 milliarder kroner dyrere end forventet.

Forbindelsen over Femern Bælt består først og fremmest af verdens længste sænketunnel på 17,6 km mellem Rødbyhavn i Danmark og den tyske ø Femern.

Femern-tunnel bliver verdens sikreste

Tunnelen er banebrydende på en lang rækker områder og har allerede før konstruktionen er gået i gang vundet hæder for sit høje sikkerhedsniveau.

Tunnelens en meter tykke ydermur er bl.a. udstyret med et brandbeskyttende materiale, som kan modstå temperaturer op til 1360 grader.

Sammen med videoovervågning og kraftige blæsere, der skubber røg ud af tunnelen, skal muren sikre, at et trafikuheld ikke udvikler sig til en katastrofe.

Tonstunge betonelementer bliver til Femern-tunnel

Men at øvelsen med at støbe og samle de 89 betonelementer på hver 70.000 tons ikke er helt ligetil, afspejles altså i de tilbud, som Femern-projektets entreprenører har indsendt.

Prisen for at bygge under Femern Bælt går langt over budget, og firmaet bag forbindelsen har været nødt til at øge budgettet, så projektets samlede omkostninger lander på 54,9 milliarder kroner.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: