Tunnel skal forene Istanbul

Konstruktionen vil kunne modstå verdens kraftigste jordskælv

1. september 2009

Istanbul i Tyrkiet er en delt by. Bosporusstrædet splitter byen i en europæisk og en asiatisk del, men nu skal en jernbanetunnel skabe en hurtig og bekvem forbindelse mellem de to dele af byen. Tunnelen bliver 11,2 km lang og kommer til at bestå af tre dele: en boret tunnel på 9,8 km, en sænketunnel på 1,4 km samt nogle korte stykker gravet tunnel. En af de store tekniske udfordringer for ingeniørerne bliver at koble den runde borede tunnel sammen med de firkantede sænketunneler. Holder tidsplanen, vil der være hul igennem fra Europa til Asien næste år, og i 2010 ventes forbindelsen taget i brug. Togene skal køre under Bosporusstrædet med 100 km/t. og transportere 75.000 passagerer i timen. Projektet koster ca. 2,5 mia. euro. Prisen er så høj, fordi Istanbul befinder sig i en jordskælvszone, og det stiller enorme krav til sikring. På det dybeste sted vil sænketunnelen være 56 meter under vandet – dybere end nogen anden sænketunnel. Rørene graves så dybt ned, at de er fri for den våde jord på bunden af strædet. Derved undgår man, at jorden synker sammen under rystelserne og skader rørene. Tunnelen får ekstremt tykke betonvægge, og sænketunnelen skal stå i en dyb rende, som stabiliserer den.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: