Kunstig larve skal finde landminer

1. september 2009

Et forskerhold fra Tufts University i USA har udviklet en lille robot, der kan krybe, sno og vride sig af sted på nøjagtig samme måde som en rigtig larve gør i naturen. Inspirationen til robotten er hentet hos Manduca sexta-larven. Dens krop består af flere led, som hver især indeholder 70 muskler og én nerve til at styre hver muskel. Mekanismen er så simpel, at larven ikke behøver en hjerne for at bevæge sig. Hvis man skærer hovedet af larven, kravler den blot videre. Larverobotten består af en hul krop, hvori der sidder rækker af små wire-fjedre. Når et batteri, der er indbygget i kroppen, sender strøm gennem fjedrene, trækker de sig sammen, og når strømmen afbrydes, slækkes fjedrene igen. Disse skift får den lille robot til langsomt at bevæge sig fremad. Håbet er, at man på længere sigt kan udvikle billige larverobotter af biologisk nedbrydeligt materiale, som kan programmeres til forskellige specialopgaver. Sådanne robotter vil fx være ideelle til at kravle gennem et minefelt og søge efter landminer. De vil også kunne sendes ind i områder, der er giftige for mennesker eller stærkt radioaktive, eller de kan endog sendes ind i kroppen på levende mennesker for at udtage vævsprøver.