Forskere forvandler affald til plastic

100 kg madaffald bliver til 25 kg miljøvenligt plastic

1. september 2009

Bakterier omdanner madaffald til plast i en ny bioreaktor udviklet på Hawaii. Slutproduktet kan bruges til fx flasker og indpakning og sågar også piller, der langsomt opløses i kroppen. Fremstillingsmetoden er billig, og desuden kan den løse problemet med stærkt stigende affaldsmængder. Alene et land som USA producerer hvert år over 22 millioner tons madaffald. Forskerne bag opfindelsen blandede madaffald og vand til en ildelugtende grød, som de opbevarede i en varm og lufttæt beholder. Bakterier, der trives uden ilt, nedbrød de organiske molekyler i madaffaldet, og i den proces frigives syre. Grøden blev nu ledt over i en pose, der var sænket ned i en anden beholder fyldt med en suppe af vand, næringsstoffer og jordbakterier. Posen filtrerede de store molekyler fra, mens jordbakterierne lavede plast ud af syren. Metoden er betydeligt billigere end tidligere metoder, der har været forsøgt til at udvikle bioplast. I tidligere forsøg har man blandt andet brugt ren sukker under fremstillingen.