Hvorfor er glas gennemsigtigt?

“Hvorfor er nogle materialer, fx glas, gennemsigtige, mens de fleste ikke er? Skyldes det, at man ser igennem atomerne? Og er glas egentlig fuldstændig gennemsigtigt, for der burde jo være noget, der spærrer?”

Lys består af fotoner, der er små pakker af elektromagnetisk energi, og kun når det lykkes hovedparten af fotonerne at slippe igennem et materiale, oplever vi det som gennemsigtigt. Når lys rammer atomerne i de fleste materialer, får det elektronerne til at skifte bane eller atomkernerne til at vibrere. I stedet for at slippe igennem materialet bliver lysets energi altså absorberet og omdannet til varme. I glas er den atomare sammensætning imidlertid netop sådan, at energien i det synlige lys er for stor til at få atomkernerne til at vibrere og for lille til at få elektronerne til at skifte bane. Resultatet er, at det synlige lys går næsten uhindret gennem glasruden. Men selv om glas opleves som gennemsigtigt, er det faktisk ikke alt lyset, der når igennem. Når lyset rammer fx en rude, reflekteres ca. fire pct., og det samme gælder, når lyset igen skal ud gennem ruden. Det er altså normalt kun omkring 92 pct. af lyset, der når igennem. Resten kaldes glassets reflekstab. Mens et vindue altså lader det meste af det synlige lys slippe igennem, spærrer det imidlertid for hovedparten af den ultraviolette og infrarøde stråling. Glassets evne til at bremse den infrarøde stråling er faktisk årsagen til, at det kan blive så varmt i et drivhus. Varmen opstår, fordi det synlige lys slipper igennem glasset og opvarmer jorden og planterne. Jorden og planterne udsender til gengæld infrarød varmestråling, men den lader glasset ikke slippe igennem. Resultatet er den velkendte kraftige opvarmning.