Ny teflon

Teflons afløser vil lette din hverdag

Afløseren for teflon er på vej: Toiletter, der ikke længere behøver vand, og køkkenudstyr, der ikke behøver at blive tørret af, er blot nogle af gevinsterne ved en ny laserbehandling af metaloverflader.

25. august 2015 af Gorm Palmgren

Afløseren for teflon

Forskere har laserbehandlet overfladen på platin, titanium og messing på en måde, så metaloverfladen skyr vand i en grad, så dråberne springer af.

VIDEO: Se vand springe fra nyt materiale

Toiletter behøver stort set intet vand

Hvis toiletkummer og rørene til kloakken fremstilles af det nye laserbehandlede metal, vil afføring, urin og bakterier ikke kunne sætte sig fast, og de vil nemt kunne skylles væk med blot en lille smule vand.

Opfindelsen vil ikke kun være en fordel i vores hjem: I mange fattige lande, hvor befolkningen slås med de to store problemer dårlig hygiejne og vandmangel, vil den moderne teflon betyde et stort fremskridt.

Biler og cykler ruster ikke

En bil eller en cykel, som er fremstillet af det laserbehandlede metal, vil aldrig ruste, fordi overfladen altid holdes fuldstændigt tør.

Når det regner, vil vanddråberne trille henover overfladen og tage skidt og støv med sig, så den altid er funklende ren og tilmed helt tør.

Det samme vil gælde for fx køkkengrej, der hverken behøver at blive vasket og tørret, men som blot kan skylles under den kolde hane.

Medicinudstyr og vandrør bliver bakteriefri

Farlige mikroorganismer på lægens udstyr, bakteriekolonier i vandrør eller kødrester på slagteriers maskiner udgør en sundhedsrisiko for os.

Bakterier kan imidlertid ikke vokse på rør, kar eller instrumenter som er fremstillet af det nye, laserbehandlede metal, fordi den første vanddråbe vil skylle dem væk. Overfladerne vil derfor forblive rene og bakteriefrie.

Verdens dyreste materialer

Hvad er verdens dyreste materiale? Både guld, platin og diamant er på listen, som dog toppes af et helt andet materiale.