Toshiba methanol battery

Fejl: Batteriet løber hurtigt tør

18. oktober 2011

Nanoteknologi giver lang levetid

De mange strømslugende komponenter og ikke mindst den store skærm på smartphones har gjort batterilevetiden kort.

Der er brug for en ny form for batteriteknologi, så man ikke bekymrer sig så meget om at løbe tør for strøm.

Der er grænser for, hvor effektive almindelige kemiske batterier kan blive, så der skal nytænkning til – og forskerne har da også mange gode ideer. Fx eksperimenterer Toshiba med små brændselsceller, så mobilen kan køre på sprit.

Superkapacitorer ligner vejen frem

Store forventninger er der også til såkaldte superkapacitorer.

De lagrer nemlig ikke energien kemisk, som det er tilfældet i almindelige batterier. I stedet ophober de elektriske ladninger sig på overfladen af materialer som en form for statisk elektricitet.

Derfor gælder det om at finde materialer med en stor overflade, der suger elektrisk ladede partikler til sig, men hurtigt kan give slip på dem igen, når der er brug for strøm.

Her er der størst forhåbninger til kulstof i forskellige, eksotiske udformninger. Forsøg med kulstofnanorør og grafen har fx givet gode resultater.

Superkapacitorer kan samtidig lades op i løbet af sekunder, så mobilen ikke er bundet til stikkontakten i timer – og de har en længere holdbarhed end batterier.

Der er også en mulighed for, at vi helt slipper for batterier i fremtidens mobiler.

Måske vil vores bevægelser eller den elektromagnetiske stråling, der omgiver os, kunne levere energien.

Nanoteknologi gør kapacitorer til superbatterier

Energien i en kapacitor (også kaldet en kondensator) opbevares i et elektrisk felt.

Når kapacitoren oplades, får den ene elektrode en positiv ladning, mens den anden får en negativ. I en superkapacitor kan elektroderne holde på en ekstra stor ladning.

Med nanoteknologi kan man nemlig skabe materialer med meget stor overflade i forhold til størrelsen, fx kulstofnanorør eller sammenkrøllet grafen. Og det giver en meget høj energitæthed.