Nanorør tuner ind på musikken

Forskere konstruerer verdens mindste radio ved hjælp af nanoteknologi.

1. september 2009

Selv den mindste mp3-afspiller eller mobiltelefon må blegne ved siden af den radiomodtager, som den amerikanske fysiker Alex Zettl og hans kolleger fra University of California, Berkeley, har udviklet. Verdens mindste radio består af et enkelt kulstofnanorør mellem to bittesmå elektroder. Nanorøret sidder fast på den ene elektrode, mens spidsen af røret kun næsten rører ved den anden. Radiosignaler får røret til at svinge i takt med signalet, hvilket ændrer styrken af den strøm af elektroner, der hopper fra spidsen og over på den anden elektrode. På den måde omsættes radiosignalet til et elektrisk signal, der kan overføres til en højttaler. En af de første melodier, som nanoradioen opfangede, var det gamle Beach Boys-nummer “Good vibrations”, og det var ganske passende, for nanoradioen åbner store perspektiver. Fx bruger den mikroskopiske radio næsten ingen strøm, så batterierne vil holde i lang tid. Men mulighederne bliver for alvor store, hvis forskerne får held med deres næste projekt – at konstruere en radiosender. Ifølge Alex Zettl, der er leder af gruppen, er målet inden for rækkevidde, for i princippet skal man bare vende det elektroniske kredsløb om. Hvis projektet lykkes, vil det kunne føre til et gennembrud inden for nanomedicin. Nanosenderen kan nemlig kobles til bittesmå sensorer, der bliver sendt i kredsløb i blodet. Hvis sensoren fx registrerer, at en patient med sukkersyge har brug for insulin, kan radiosenderen udsende et signal, som frigiver insulinen fra et depotpræparat, der er implanteret under huden. Alex Zettl er da også allerede blevet kontaktet af flere nanomedicinske forskergrupper.