Nyt materiale gør skibsskruer meget lettere

1. september 2009

Skibsskruer står foran den største revolution i 150 år. Det mener i hvert fald firmaet QinetiQ, som har udviklet verdens største skibsskrue af et kulstofbaseret kompositmateriale, der gør skruen meget lettere end traditionelle skibsskruer af metal og samtidig løser et stort problem ved metalskruerne. Metalskruerne består af en legering af nikkel, bronze og aluminium. Når de arbejder, dannes der en elektrisk ladning i vandet under skibets køl, og den æder med tiden huller i metallet. For at forhindre det må skibsbunden agter i dag beklædes med platin- og titaniumplader, og vedligeholdelsen af dem kræver jævnlige værftsbesøg. Et andet problem, især for krigsskibe, er, at skibsskruer af metal afgiver et karakteristisk elektromagnetisk signal, som kan opfanges af fjendtlige fartøjer. Men disse problemer undgår man helt med den nye letvægtsskrue, der måler 2,9 meter i diameter og har fem propelblade. Den nye skibsskrue er ikke kun testet i laboratorier. Den har stået søprøven monteret på det 98 meter lange krigsskib RV Triton, og testsejladsen viste, at der var yderligere fordele ved skruen, nemlig en betydelig reduktion af vibrationer i skibet. Det skyldes, at bladene på den nye skibsskrue kunne bygges betydeligt tykkere end normalt, uden at det fik negativ indflydelse på vægten, og det giver en roligere sejlads. Endelig er skibsskruer af det nye kompositmateriale meget billigere at fremstille end traditionelle metalskruer, fordi de er klar til brug, i samme øjeblik de kommer ud af formen. Med metalskruerne er der en del efterarbejde efter støbningen, og det kan ofte vare flere dage.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: