Robo-insect with numbers

Insekter bliver fremtidens spion

En spion forklædt som insekt vil være ideelle til at kigge bag fjendens linjer.

12. marts 2012

Insekter kan færdes overalt og være menneskets øjne og ører i farlige situationer og omgivelser. Det er tanken bag de cyborginsekter, som forskere fra University of Michigan er ved at udvikle i laboratoriet.

Insekterne skal, når de er fuldt udrustede, være forsynet med implanterede solceller og tyndfilmsbatterier samt specialudviklede piezoelektriske og termoelektriske elementer, der henter energi fra dyrenes vingeslag og varmeudvikling. Det skal tilsammen levere strøm nok til at drive de kameraer, mikrofoner, sensorer og andet overvågningsudstyr, som er monteret på insekterne.

Den næste udfordring er at styre og kontrollere insekterne. Til det formål arbejder det amerikanske militærs forskningsafdeling DARPA med en teknologi kaldet HI-MEMS (Hybrid Insect Micro Electromechanical System), der kan gå ind og stimulere dyrenes nerver, muskler og sanseorganer.

Forskerne forventer, at en kombination af disse teknologier i en ikke så fjern fremtid vil skabe styrbare insekter, der fx kan overvåge og afsøge katastrofeområder. I krigssituationer vil de levende robotter være ideelle til at rekognoscere bag fjendens linjer.