nb_u44 rocket

Raket-eksplosion rammer astro-guldgravere

Mineselskabet Planetary Resources, der har flere prominente investorer i ryggen, mistede en vigtig satellit, da raketten Antares tidligere på ugen gik op i flammer.

30. oktober 2014

Denne uge skulle have markeret første mission ud i rummet for den private organisation Planetary Ressources, der har som mål at udvinde materialer fra asteroider.

Satellitten Arkyd 3 var en prototype, der skulle agere testkanin for selskabets kommende rumteleskoper, som skal søge efter asteroider tæt på Jorden.

Ulykke saboterer tidsplan

Planetary Resources har skrevet ind i forretningsgrundlaget, at satellitterne skal være så billige som muligt. Ulykken ventes derfor "kun" at sabotere selskabets plan om at lancere minedrift i rummet inden for få år.

Arkyd 3 medbragte blandt andet en tidlig udgave af Planetary Resources’ styrecomputer, kraftværk, kommunikationsanlæg og et simpelt navigationssystem.

Google-chef og filminstruktør

Bag Planetary Resources står stifteren af innovationsprisen X-prize, Peter Diamandis, og selskabet er finansieret af så prominente navne som Google-topchef Larry Page, Virgin-stifter Richard Branson og filminstruktøren James Cameron.

Antares-raketten og godsfartøjet Cygnus, som er udviklet af det private firma Orbital Sciences Corp., havde en værdi af 200 millioner dollars – svarende til godt 1,1 mia. kroner.

Fartøjet skulle have leveret i alt 2.273 kilo forsyninger og forskningsudstyr til besætningen på den internationale rumstation ISS.