Kakerlak styrer robot

Insekt på en bordtennisbold erstatter avanceret computernavigation

1. september 2009

Blot at balancere over et stuegulv kræver næsten uoverskuelige computerberegninger for en robot. Mange robotforskere mener derfor, at robotterne i stedet bør efterligne insekternes instinktive adfærd. Men nu har en studerende ved University of California, Garnet Hertz, vendt hele diskussionen på hovedet og ladet en kakerlak styre en robot. Kakerlakken sidder fastspændt oven på en bordtennisbold, der fungerer som computermus. Når kakerlakken fx bevæger sig til højre, kører vognen i samme retning. For at få kakerlakken til at undgå forhindringer har Hertz udnyttet insektets aversion mod lys. Dyret er omgivet af en halvcirkel af dioder, der lyser, hvis vognen nærmer sig en forhindring i den pågældende retning. Når kakerlakken søger væk fra lyset, styrer den vognen uden om forhindringen. Hertz har ikke noget bud på den konkrete anvendelse af opfindelsen. Meningen med projektet er først og fremmest at provokere til en diskussion om muligheder og farer ved at lade teknologi og biologi smelte sammen.