Robot, der kan hoppe på vand

Lille robot kan hoppe på vand

Familien af insektrobotter er blevet udvidet med et nyt medlem: En ny robot udnytter overfladespændingen på vand og kan hoppe rundt på det våde underlag.

30. oktober 2015 af Karine Kirkebæk

Hoppende robot på 68 milligram

Familien af insektrobotter har fået et nyt medlem, som kan hoppe 14 cm op i luften fra en vandoverflade. Den hoppende robot vejer 68 milligram – det samme som tre fluer tilsammen.

De amerikanske og sydkoreanske biologer og robotforskere bag opfindelsen har lånt design og springteknik fra naturen. Robotten har sine lange ben og sin afsætningsteknik fra insektet skøjteløberen.

Robot udnytter vandet overfladespænding

Robotten udnytter vandets overfladespænding. Idet den skal springe, trækker den benene ind under sig og bevarer forbindelsen med vandoverfladen så længe som muligt. Den sætter af med en kraft præcis under grænsen for, hvad vandets overfladespænding kan bære.

Foreløbig kan robotten kun springe én gang. Robotten kan bruges til for eksempel overvågning eller redningsaktioner.

Fremtiden rimer på "mikro-robot"

De små robotter hopper ikke bare rundt på vandet - de kan også bruges til mikro-kirurgi inde i kroppen. Læs bl.a. om robotten, der skal sprøjtes ind i øjet og fjerne blodpropper, her:

ORDBOGEN

Overfladespænding: Molekylerne i en væske tiltrækker hinanden fra alle sider, og i overfladen er tiltrækningen størst. Derfor danner molekylerne en slags elastisk membran.