Robot smelter sig gennem 23 meter is

Ny såkaldt kryobot skal udforske skjult sø i Antarktis

1. september 2009

Umiddelbart ser den én meter lange kryobot ikke ud af meget. Men den har nu klaret den ultimative prøvekørsel og fået topkarakter: Robotten smeltede sig vej gennem 23 meter gletsjer-is på Svalbard i Norge uden at gå i stå. Kryobottens træningstur blev gennemført af NASA i samarbejde med Norges Rumcenter og det norske polarinstitut. Hermed har forskerne fået et nyt og vigtigt redskab til at udforske områder, der i millioner af år har ligget skjult under enorme iskapper. Det gælder fx urgamle overfrosne søer på Jorden og i særdeleshed overfrosne miljøer på andre planeter og måner som fx Jupitermånen Europa. På Jorden er det især ca. 70 overfrosne søer i Antarktis, der kan undersøges med en kryobot, hvoraf Lake Vostok er den mest kendte. Forskerne har teorier om, at der her kan have udviklet sig liv uafhængigt af alle andre livsformer på Jorden. Endnu har ingen forskere turdet bryde gennem isen til den urgamle sø af skræk for at forurene den med stoffer udefra. Men når kryobotten smelter sig gennem isen, kan den fryse vandet igen bag sig. Dermed er der ikke risiko for, at det uberørte miljø forurenes.